کاربرد ژئوتکستایل روکش در رویه جاده های آسفالته (بخش دوم)​

کاربرد ژئوتکستایل روکش در رویه جاده های آسفالته
(بخش دوم)

در بخش قبل کاربرد ژئوتکستایل در رویه جاده های آسفالته به اصل های اساسی مهندسی راه یعنی ضد آب سازی و رهایی از فشار پرداختیم.حال در این بخش به کارکرد و خصوصیات روکش و هم چنین انتخاب نوع ژئوتکستایل روکش خواهیم پرداخت.

نوشته محمد حاج محمدی

ترک های انعکاسی یکی از معضلات قدیمی و دراز مدت در مهندسی راه ها و جاده ها می باشند که نفوذ آب به داخل سطح جاده و عایق سازی از عمده ترین این مشکل می باشد. از دیر باز مهندسین بسیاری برای کاهش اثرات مخرب ترکهای انعکاسی راه کار ها و پیشنهادات بسیاری ارائه و استفاده کرده اند از جمله به کار بردن یک لایه ضخیم روکش که لایه ترکهای آزاد را می پوشاند و استفاده از خرده لاستیک ها و تزریق انواع مواد مختلف مواد بین جاده و روکش برای کاهش فشار و مناسب بودن جنبه های کاربردی  هم چنین مناسب بودن جنبه های اقتصادی که هیچ کدام از روش های که در بالا به آن ها اشاره شد ثابت نشده است.

کارکرد و خصوصیات ژئوتکستایل روکش:

1.     نقطه ذوب ژئوتکستایل روکش باید به قدر کافی بالا باشد (حداقل 150 درجه سانتی گراد) که در برابر حرارت بالای تک کت و آسفالت بتنی مقاومت کند.

2.     ژئوتکستایل روکش باید شبیه یک مخزن قیر بتواند حداقل 0.9 لیتر بر متر مربع قیر را جذب کند در مدت پاشیدن سنگ و قیر کامپکت شده ذخیره سازی تراشه ها سنگی کاهش یابد.

3.     خصوصیات ژئوتکستایل روکش باید یکسان باشد بعنی باید نیروی مقاومتی یکسان در همه جهات را تحمل کند.

4.     بعد از اشباع ژئوتکستایل باید به اندازه کافی قابل انعطاف برای انبساط و انقباض ترک های موجو.د باشد.

5.     ژئوتکستایل هنگامی که با قیر اشباع می شود باید سد ضد آبی را برای جلوگیری از ورود رطوبت ایجاد کند .

6.   مقاومت بالا در برابر سوراخ شدگی و پارگی برای محافظت در برابر آسیبهای موجود در مدت جایگزینی و کامپکت سنگها.

 

7.  ژئوتکستایل روکش باید قادر باشد یک پیوستگی مناسب بین روکش و لایه عایق میانی را تشکیل دهد.

8. ژئوتکستایل روکش باید از پلیمر هایی ساخته شود که تحت تاثیر هیدروکربن های قیر قرار نگیرد.

در گذشته جاده های ترک خورده با روکشی از بتن آسفالتی یک پوشش با دولایه سنگ فرش  تعمیر می شدند. اگر چه بعد از یه مدت زمان کوتاه ترک ها در سطح لایه جدید نیز ظاهر می شدند. این اتفاق ترک های انعکاسی یا انعکاس ترک نامیده می شوند.

ژئوتکستایل روکش یک مورد اقتصادی ساده برای کنترل ترکهای انعکاسی را معرفی میکند که به افرایش طول عمر جاده منتج می شود. ژئوتکستایل روی جاده قبل از روکش یا سنگفرش جایگزین     می شود.

ژئوتکستایل روکش دو نوع است: PF1، PF2 هر دو برای کاربری های جاده تولید شده اند طول رولها 150 تا 300 کتر می باشد که حداقل همپوشانی را در اجرای پروژه ایجاد میکند. هسته مرکزی مخصوص برای جلوگیری جلوگیری از رویهم خوابیدن آن در مدت تاخیر اجرای پروژه در محل، استحکام مناسب را دارا می باشد.

ژئوتکستایل, آسفالت,روکش آسفالت

انتخاب نوع ژئوتکستایل روکش:

نوع ژئوتکستایل پیشنهادی برای کاربرد های نوساز و تجدید PF1 است. برای افزایش استحکام و مقاومت در برابر سوراخ شدگی PF2 باید استفاده شود.

آماده سازی سطح:

برای اطمینان از ایجاد اتصال مناسب بین سطح جاده موجود و ژئوتکستایل روکش خاک، آّب، روغن و سایر مواد آلوده کننده سطح باید برداشته شوند. ترک های با پهنای بیش از 5 میلی متر باید با قیر پر شوند. حفره ها و ترک های بزرگتر با یک ماده مناسب مخلوط آسفالتی گرم یا سرد پر شود. در موارد آسیبهای بیشتر یا شیاری شدن جاده ممکن است عملیات همسطح سازی لازم باشد.

انتخاب کت تک:

تک کت برای اتصال ژئوتکستایل روکش و سطح جاده موجود به کار برده می شود. تجربه نشان داده است که بهترین حالت اتصال با استفاده از تک کت قیر کلاس 170 بدست می آید. قیر خالص قدرت چسبانندگی را سریعاً افزایش داده و باعث می شود ژئوتکستایل سریعاً در محل قرار گیرد.

پخش کردن تک کت:

مناسب ترین میزان تک کت بین 09 تا 1.4 لیتر در هر متر مربع قیر متغیر است که به وضعیت جاده موجود و نوع ژئوتکستایل انتخاب شده بستگی دارد. اگر ژئوتکستایل با وزن بیشتر انتخاب شود باید تک کت بیشتری روی آن به کار رود تک کت باید بوسیله یک کامیون پخش کننده کالیبره شده پخش شود و ماشین باید تک کت را 150 میلی متر پهن تر از ژئوتکستایل پخش کند.

نصب:

نصب ژئوتکستایل روکش آسان و سهیل است، برای پروژه های کمتر از 200 متر مربع ژئوتکستایل را می توان با دست و وسایل ابتدایی و دم دستی پهن نمود. برای پروژه های بزرگ یک رول پهن کن ساده که دستگاه های کنترل تنش های مخصوص را نمایان می کند و دارای برسهایی برای صاف کردن ژئوتکستایل می باشد پیشنهاد میگردد ( از نظر مباحث مالی برای دستگاه اجرا مقرون به صرفه بوده و هم چنین در بیشتر موارد دستگاه و تیم نظارت مشکلی برای این امر ندارد.)

این وسیله به راحتی روی یک بیل مکانیکی یا در جلوی یک لودر به آسانی قابل نصب می باشد و رولهای تا 250 کیلوگرم را پهن میکند.

ژئوتکستایل, آسفالت,روکش آسفالت

در ادامه همین بحث در بخش بعدی مباحث پایانی نصب ژئوتکستایل، دستور العمل نصب، عملیات آماده سازی سطح، حفاظت شانه های خاکی و خاکریز و هم چنین اشاره ای به درجه قیر های کاربردی خواهیم کرد.

0 0 votes
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments