کاربرد ژئوتکستایل روکش در رویه جاده های آسفالته
(بخش اول)

در این مقاله قصد داریم کاربرد ژئوتکستایل در رویه جاده های آسفالته که روشی ارزان و موثر است را مورد نقد، بحث و بررسی قرار بدهیم.

نوشته محمد حاج محمدی

ترک های انعکاسی یکی از معضلات قدیمی و دراز مدت در مهندسی راه ها و جاده ها می باشند که نفوذ آب به داخل سطح جاده و عایق سازی از عمده ترین این مشکل می باشد. از دیر باز مهندسین بسیاری برای کاهش اثرات مخرب ترکهای انعکاسی راه کار ها و پیشنهادات بسیاری ارائه و استفاده کرده اند از جمله به کار بردن یک لایه ضخیم روکش که لایه ترکهای آزاد را می پوشاند و استفاده از خرده لاستیک ها و تزریق انواع مواد مختلف مواد بین جاده و روکش برای کاهش فشار و مناسب بودن جنبه های کاربردی  هم چنین مناسب بودن جنبه های اقتصادی که هیچ کدام از روش های که در بالا به آن ها اشاره شد ثابت نشده است.

ترک های انعکاسی، نفوذ آب به داخل سطح جاده و عایق سازی معضل دراز مدت در مهندسی جاده ها می باشد. ( جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله بررسی انواع خرابی های آسفالت راه و جاده مراجعه فرمائید)

ترک های انعکاسی

ترک های انعکاسی یکی از معضلات قدیمی و دراز مدت در مهندسی راه ها و جاده ها می باشند که نفوذ آب به داخل سطح جاده و عایق سازی از عمده ترین این مشکل می باشد. از زمان های دور برای کاهش اینگونه خسارات راه حل های متفاوتی برای رفع این مشکل و معضل به کار گرفته شد که این راه حل ها موقتی بوده اند و یا اینکه از لحاظ مالی هیچ گونه توجیح مالی برای کارفرما و دستگاه های اجرائی      نداشته اند پس به خاطر همین موارد  یاد شده در بالا پیدا کردن و استفاده از یک روش موثر و ارزان قیمت مورد توجه بسیار زیادی از افراد قرار گرفت پس پیدا کردن راه حل مناسبی که هم جنبه های کاربردی و هم جنبه های اقتصادی را در بر بگیرد امری مهم برای افراد فعال در حوزه های ساخت و ساز جاده ها و راه ها قرار گرفت.

ژئوتکستایل روکش

دو اصل اساسی مهندسی راه ضد آب سازی و رهایی از فشار است.

رهایی از فشار: ژئوتکستایل قیر اندود شده شبیه یک لایه جذب کننده فشار در زیر لایه جدید عمل می کند.

این عمل فشار های کششی را که به علت ترک های روکش قدیمی هستند در روکش جدید کاهش می دهد این کاهش فشار زمان لازم برای انعکاس ترکهای قدیمی را به سطح افزایش داده و بنابراین ضخامت مورد نیاز جهت روکش آسفالت را کاهش می دهد. تستهای کشش موجی انجام شده توسط RRLA فرانسه نشان داد که استفاده از ژئوتکستایل روکش مشابه یک تاخیر اندازه ترک، عمر مفید روکش جدید آسفالت را تا 100 درصد افزایش می دهد. ( شکل شماره یک)

ژئوتکستایل, ترک های انعکاسی, آسفالت, آب, آسفالت

ضد آب سازی: وظیفه ژئوتکستایل قیر اندود ممانعت از نفوذ آب سطحی و اکسیژن به ساختار جاده است  بوسیله تست های گذردهی انجام شده در نمونه های زیادی در پروژه های مختلف دارای ژئوتکستایل و بدون ژئوتکستایل، علیرغم سطح ترکدار لایه های رویی آسفالت ژئوتکستایل قیر اندود خصوصیت ضد آبی خود را حفظ می کند. نفوذ اکسیژن فرسوده شدن بیس موجود را در آینده ایجاد می کند، با ترک خوردن متعاقب شکنندگی را موجب می شود. نفوذ رطوبت قدرت برشی لایه را ضعیف خواهد کرد  و با اضافه شدن زمان و ترافیک باعث تغییر شکل سطح و کاهش پیوستگی می شود. ( شکل دوم)

ژئوتکستایل, ترک های انعکاسی, آسفالت, آب, آسفالت

مقاومت حرارتی ژئوتکستایل روکش برای به دست یافتن به عملکرد های رهایی از فشار و ضد آبی باید در برابر صدمات ناشی از حرارت در حین نصب مقاومت می کند. حرارت معمول نصب برای آسفالت و قیر بین 150 تا 180 درجه سانتی گراد است و ژئوتکستایل روکش باید این حرارت را بدون هیچ آسیبی تحمل می کند.

ژئوتکستایل روکش مخصوصاً مقاوم در برابر چروک شدگی که به علت حرارت بالای قیر ایجاد می شود طراحی شده است. ( که این چروک شدگی ها ممکن در ژئوتکستالهای دیگر اتفاق بیفتد.)

آزمایشهای انجام شده روی ژئوتکستایل های در معرض حرارت های بالا نشان داد که که ژئوتکستایل های pp  به دمای بالاتر از 150 درجه سانتی گراد بسیار حساس هستند در حالیکه ژئوتکستایل های pe مقاومت بیشتری را نشان می دهند.

چروکیدگی که در ژئوتکستایل های pp اتفاق می افتاد کاربری آنها را برای ضد آب سازی تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین درجه جذب و نگهداری قیر که در عملکرد بین ژئوتکستایل و قیر بحرانی است را تحت تاثیر می دهد.

کاربرد های ژئوتکستایل روکش

کنترل ترک های انعکاسی در رویه های روکش های آسفالتی

کاهش حجم ساختمان عایق کاری جاده های ثانویه

کاهش عایق کاری برای ساختمان موجود و جدید

ژئوتکستایل, ترک های انعکاسی, آسفالت, آب, آسفالت

در بخش دوم این مقاله به کارکرد و خصوصیات ژئوتکستایل روکش انتخاب و عملیات آماده سازی سطح خواهیم پرداخت…